Absurdalne błędy blokują budowy dróg

Absurdalne błędy blokują budowy dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozstrzyganie przetargów w Polsce sięga absurdu. Konkurenci skupiają się nie na budowaniu najatrakcyjniejszych ofert, ale na tropieniu błędów, choćby interpunkcyjnych przeciwników w przetargu. Przez to drożej budujemy drogi

Ostatni rekord padł we Wrocławiu. Za most, który ma być częścią autostradowej obwodnicy miasta, trzeba będzie zapłacić o 124 mln zł więcej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musiała odrzucić najbardziej korzystną ofertę w przetargu, bo wykonawca popełnił w niej błąd. Pomylił się o... 47 zł. Miał podać, ile będzie kosztował montaż 388 kloszy do lamp, które zawisną na moście, a zrobił kosztorys biorąc pod uwagę liczbę 380 kloszy - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Przetarg na wrocławski most to tylko jeden z wielu przykładów przetargów, które przeciągają się w nieskończoność i kończą kontrowersyjną decyzją. Podobne wpadki zdarzają się w całym kraju. Bo takie jest polskie prawo zamówień publicznych. Doprowadziło ono do sytuacji, w których oferty liczące po kilkadziesiąt tomów są uznawane za nieważne, bo na jednej z tysięcy stron pojawiła się drobna pomyłka.

Startujące w przetargach firmy do perfekcji opanowały sztukę przeciągania procedury. Zdarza się, że grają na zwłokę, bo chcą np. skończyć inny kontrakt. Typową zagrywką jest wówczas słanie zapytań do inwestora o uściślenie specyfikacji przetargowej.

Czasami wina za absurdalne wpadki leży po stronie instytucji, która przetarg organizuje. - Na Podlasiu inwestor polecił wykonawcom, by wykazali, że posiadają piłę o mocy 2,8 kW, bo w ramach budowy drogi miało być wyciętych kilkadziesiąt drzew. Jedna z firm w wykazie sprzętu umieściła piłę o mocy 2,5 kW. To była najtańsza oferta, ale przez różnicę tych trzech dziesiątych kW w mocy piły została odrzucona jako niezgodna ze specyfikacją - mówi w dzienniku Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Przepisy prawne innych państw nie dopuszczają do podobnych absurdów. Przykładowo w Portugalii w wypadku inwestycji ważnych z punktu widzenia państwa stosuje się rygor natychmiastowej wykonalności. Przetarg jest rozstrzygany i firma zwycięska zaczyna prace. Przegrani rywale mogą domagać się ewentualnych odszkodowań na drodze sądowej. Ale nie ma problemu z opóźnianiem inwestycji przez niekończące się protesty.

- W Niemczech też się mówi, że przepisy są zbyt skomplikowane. Ale protestów nie ma tyle co w Polsce. Z prostego powodu: jeżeli firma chce zgłosić jakieś uwagi, musi to zrobić niezwłocznie po otwarciu ofert, czyli w ciągu dwóch-czterech dni. Przez tak krótki termin większość wykonawców traci możliwość składania odwołań - komentuje w "Gazecie Wyborczej" Peter Daszkowski z kancelarii prawnej Beiten Burkhard specjalizującej się w przetargach.

Ministerstwo Infrastruktury już zapowiada, że znowelizuje Prawo Zamówień Publicznych, tak by było bardziej racjonalne. - Jeśli chcemy na czas wybudować drogi na Euro 2012, musimy uprościć procedury zmierzające do wyłonienia wykonawców - mówi w "GW" Andrzej Panasiuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Przepisy będą bardziej elastyczne. Z powodu drobnych błędów czy zwykłych omyłek rachunkowych nie będą odrzucane najbardziej korzystne oferty, tak jak się to stało z mostem we Wrocławiu. Zamawiający będzie mógł je po prostu poprawić. Z drugiej strony zaostrzymy kary dla niesolidnych wykonawców - podkreśla Panasiuk.

Jeżeli firma podpisze umowę, a potem okaże się, że nierzetelnie prowadzi prace, straci wadium i na trzy lata zostanie wykluczona z rynku zamówień publicznych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Absurdalne błędy blokują budowy dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!