XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

A2 nie dojedzie do granicy na Euro 2012

A2 nie dojedzie do granicy na Euro 2012
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Załamały się negocjacje w sprawie A2 z Nowego Tomyśla do granicy w Świecku. Koncesjonariusz trasy Autostrada Wielkopolska rezygnuje z budowy. Inwestycję będzie musiała przejąć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ale raczej nie zdąży jej zakończyć przed Euro 2012.

21 lipca negocjatorzy AW SA i GDDKiA spotkają się na rozmowach ostatniej szansy. Mają wziąć w nich udział szef GDDKiA Lech Witecki oraz Dariusz Mioduski, prezes Kulczyk Holding, jednego z głównych udziałowców AW SA. Ale według obserwatorów rozmowy te nic nie dadzą, bo stanowiska stron dzieli przepaść - czytamy w "The Wall Street Journal Polska".

AW SA, która negocjuje z kolejnymi rządami od 4 lat, zaproponowała na początku lipca, że wykona odcinek w cenie 12,5 mln euro za 1 km. Tymczasem GDDKiA chce, by spółka budowała za 9,6 mln euro. I przypomina, że do takiej stawki AW SA zobowiązała się we wrześniu 2007 r. Spółka twierdzi jednak, że ma powody do podwyżki: wzrost kosztów robót drogowych i słabnący kurs euro. Porozumienia, na które powołuje się GDDKiA, wyznaczyły bowiem cenę kilometra nie w złotych, lecz w euro. We wrześniu euro kosztowało 3,8 zł, teraz 3,2 zł. Z powodu różnic kursowych spółka straciłaby prawie 600 mln zł - twierdzą analitycy.

Fiasko rozmów oznacza opóźnienie budowy 105-kilometrowego fragmentu autostrady, która ma połączyć Berlin z Poznaniem i Warszawą. UEFA zalicza tę trasę do kluczowych inwestycji drogowych, które muszą być gotowe przed Euro 2012. Zdaniem Janusza Kopera, poprzedniego szefa GDDKiA, zmiana wykonawcy przesunie oddanie odcinka do ruchu o półtora roku, a nawet dwa lata.

- Trzeba będzie przygotować nowe projekty i przetargi. Prace rozpoczną się najwcześniej w 2010 r., a zakończą po Euro - tłumaczy Koper.

GDDKiA ma jednak wyjście awaryjne. Może próbować odkupić od AW SA projekty budowlane, co pozwoliłoby szybko wybrać nowego wykonawcę i zacząć prace w przyszłym roku, a sfinansowałaby je z budżetu i zagranicznych kredytów. Ale takie rozwiązanie niesie także ryzyko. Według Adriana Furgalskiego z zespołu doradców TOR wykonawcy, wiedząc o pośpiechu inwestora, mogliby w przetargu podbić cenę robót. A wtedy autostrada będzie kosztować więcej, niż dziś domaga się AW SA - podsumowuje "The Wall Street Journal Polska".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: A2 nie dojedzie do granicy na Euro 2012

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!