PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

A. Furgalski: nadchodzą trudne czasy dla budowniczych dróg

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
06-01-2012 14:59
A. Furgalski: nadchodzą trudne czasy dla budowniczych dróg
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Po chińskiej wpadce na budowie autostrady A2 nastąpił mentalnościowy przełom w budownictwie. GDDKiA staje się coraz większym partnerem dla wykonawców - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Zaznaczył jednak, że kolejne lata będą dla branży drogowej coraz trudniejsze.

Z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa wynika, że obecnie około 70 procent spółek działających w segmencie drogowym ponosi straty. Natomiast firmy budowlane przodują w rankingach dotyczących upadłości przedsiębiorstw.
O ile kontrakty drogowe były atrakcyjne pod względem budowania wielkości portfela zamówień, to o wiele trudniej na nich zarobić. Do przetargów ustawiły się długie kolejki krajowych i zagranicznych wykonawców, co skutecznie obniżyło i tak już niską rentowność drogowych zleceń. Ich opłacalność stopniała jeszcze bardziej, gdy podrożały materiały budowlane, paliwa oraz usługi podwykonawców.

Te wszystkie czynniki, połączone z długimi terminami regulowania płatności przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, sprawiły, że upragnione wcześniej inwestycje zaczęły niemiłosiernie ciążyć na wynikach finansowych takich spółek jak Mostostal Warszawa, Polimex-Mostostal czy PBG. W skrajnych przypadkach, jak chociażby chińskiego Covecu, czy polsko-macedońskiego konsorcjum NDI-SB Granit, skończyło się to zejściem z budowy odcinków autostrad.

W 2011 r. GDDKiA planowała pierwotnie rozliczyć faktury za budowę dróg o wartości około 34 mld zł. Ostatecznie ta suma okazała się o blisko 8 mld zł mniejsza, a powodem były głównie opóźnienia w realizacji kontraktów. Na 2012 r. drogowa dyrekcja planuje wydatki inwestycyjne na poziomie 29,3 mld zł, co oznaczałoby kolejny rekord, ale tym razem już najpewniej ostatni w tym sektorze.

- Spadek wydatków na budowę dróg w Polsce w kolejnym budżecie UE jest raczej nieunikniony. W najbliższych dwóch latach firmy drogowe nie mogą liczyć na poprawę marż, bo o resztkę projektów, finansowanych jeszcze z obecnej perspektywy unijnego budżetu, będzie toczyła się duża walka konkurencyjna - wskazał Furgalski.

Dodał, że z tego powodu grupy budowlane coraz mocniej próbują wchodzić w inne sektory, zwłaszcza energetykę. Natomiast tacy infrastrukturalni potentaci jak chociażby Strabag zaczynają szukać zleceń na rynkach wschodnich.

Furgalski zaznaczył jednak, że w ostatnich miesiącach w polskim drogownictwie doszło do mentalnościowego przełomu po problemach Covecu na budowie autostrady A2. GDDKiA widząc problemy z płynnością finansową firm budowlanych zaczyna traktować generalnych wykonawców w bardziej partnerski sposób i przyspiesza płatności faktur. To z kolei ma niebagatelny wpływ na kondycję podwykonawców oraz dostawców maszyn i materiałów.

- Nowy minister transportu przestawił także zwrotnicę propagandy na mówienie prawdy o problemach na budowach. Wraz z zapowiadanymi zmianami w prawie zamówień publicznych może dać to nową jakość - podsumował Furgalski.

Tomasz Elżbieciak



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 460 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP