55 mln zł na zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

55 mln zł na zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 55 mln zł netto kosztować będzie zaprojektowanie i budowa przez firmę Trakcja SA obiektu zaplecza technicznego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Prowadzone w nim będą przeglądy techniczne i naprawy 20 tzw. szynobusów kupionych przez ŁKA.

Umowę na zaprojektowanie oraz budowę zaplecza technicznego podpisali w środę przedstawiciele firmy Trakcja SA oraz ŁKA - spółki w całości należącej do samorządu województwa. Wykonawca wyłoniony został w przetargu.

Zaprojektowanie oraz budowa zaplecza technicznego ma kosztować ponad 55,2 mln zł netto (niemal 68 mln zł brutto). Obiekt powstać ma do końca maja 2014 r. na terenie stacji kolejowej Łódź - Widzew. Prowadzone tam będą przeglądy techniczne, naprawy oraz prace związane z bieżącym utrzymaniem taboru.

Inwestycja obejmować będzie m.in. budowę hali technologicznej o długości 140 m wraz ze specjalistycznymi urządzeniami, układu torowego z systemem rozjazdów oraz sterowaniem automatycznym. Powstanie także myjnia taboru, podczyszczalnia ścieków, punkt utrzymania czystości w pociągach.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie także układ drogowy wraz z miejscami parkingowymi i rampą podjazdową oraz sieci: wodociągowa, kanalizacyjna, elektroenergetyczna, trakcyjna, teletechniczna i ciepłownicza.

Zdaniem prezesa ŁKA Macieja Głowackiego będzie to bardzo nowoczesne zaplecze techniczne. - Chcielibyśmy, żeby była to perełka kolejnictwa. To nowe zaplecze, którego brak w tym momencie w Łodzi, a które pozwoli ograniczyć koszty eksploatacji taboru ŁKA - podkreślił Głowacki.

Zaplecze techniczne będzie obsługiwać 20 nowoczesnych tzw. szynobusów, które dostarczyć ma firma Stadler Polska. Umowę w tej sprawie podpisano w grudniu ub. roku. Same pociągi kosztować mają ponad 382 mln zł; dodatkowo umowa zakłada utrzymanie techniczne taboru przez producenta przez 15 lat od momentu dostarczenia pojazdów - ma to kosztować ponad 128 mln zł. Pierwszych sześć pociągów zostanie dostarczonych w kwietniu 2014 r., kolejne 10 trafi do Łodzi w październiku, a ostatnie cztery zostaną przekazane ŁKA w lutym 2015 r.

Celem systemu ŁKA jest połączenie Łodzi z miastami i gminami aglomeracji - w projekt zaangażowanych jest 13 miast regionu. Kupione pociągi kursować mają na trasach: Łódź Kaliska - Sieradz; Łódź Kaliska - Łowicz; Łódź Fabryczna - Koluszki; na odcinku Zgierz - Kutno oraz Łódź Chojny - Łódź Widzew.

Połączenia uruchamiane będą sukcesywnie od pierwszego kwartału 2014 r. Nowe pociągi ŁKA mają uzupełniać ofertę Przewozów Regionalnych. Obecnie samorząd wojewódzki jest właścicielem 16 pociągów, w tym dziewięciu zmodernizowanych, które jeżdżą w ramach PR.

Całkowita wartość projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" ma wynieść 457 mln zł brutto. 193 mln zł na realizację projektu pochodzić będą ze środków unijnych, a 155 mln zł z emisji obligacji ŁKA. Jak powiedział PAP Głowacki w najbliższych dniach zostanie wyemitowana pierwsza transza obligacji. Pozostałe środki to wsparcie finansowe ze strony samorządu województwa - w latach 2012-26 ma to być niecałe 123 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!