5 mld zł na drogi czy na tory? - brak decyzji KE

5 mld zł na drogi czy na tory? - brak decyzji KE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska jeszcze nie wydała decyzji w sprawie przesunięcia unijnych pieniędzy z polskich inwestycji kolejowych na drogowe - poinformowała w środę minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. KE miała wydać tę decyzję do końca zeszłego roku.

Chodzi o ok. 5 mld zł (1,2 mld euro) zaoszczędzonych na przetargach kolejowych. W styczniu ub.r. rząd zdecydował, że zostaną one przeznaczone na inwestycje drogowe, ponieważ kolej nie jest w stanie wykorzystać wszystkich zarezerwowanych dla niej pieniędzy unijnych. Latem Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej w tej sprawie. KE powinna zająć oficjalne stanowisko do końca roku, jednak jeszcze tego nie zrobiła.

Bieńkowska przypomniała na spotkaniu z dziennikarzami, że zmiana przeznaczenia części pieniędzy przyznanych kolei jest tylko jednym z wielu przesunięć przedstawionych do akceptacji Komisji. "Nie ma jeszcze decyzji Komisji odnoście przesunięć w programie Infrastruktura i Środowisko. Mamy sygnał z Brukseli, że Komisja wyda dwie decyzje - jedną odnośnie przesunięcia pieniędzy z kolei, a drugą odnośnie pozostałych naszych propozycji. Ta druga decyzja ma być wydana w najbliższych dniach, a termin wydania tej dotyczącej kolei się przesuwa" - powiedziała szefowa resortu rozwoju regionalnego.

Poinformowała, że wciąż trwa audyt polskich inwestycji kolejowych, który prowadzi KE. Komisja chce sprawdzić, czy polska kolej rzeczywiście nie jest w stanie wykorzystać całej puli 4,8 mld euro unijnego dofinansowania przewidzianego dla niej w programie Infrastruktura i Środowisko. Przegląda więc stan przygotowania i zaawansowania poszczególnych projektów.

Wiosną zeszłego roku KE wstępnie zapowiedziała, że nie zgodzi się na przesunięcie pieniędzy, gdyż powinny one zostać w sektorze kolejowym i być wydane np. na projekty rewitalizacyjne. Jednak, jak informowała w listopadzie Bieńkowska, KE łagodzi stanowisko i może zgodzić się na częściowe przeniesienie funduszy.

Szefowa resortu rozwoju regionalnego zapowiadała już w listopadzie, że nawet jeśli Komisja nie zgodzi się na postulowane przez Polskę zmiany, to za 2 lata polski rząd ponownie się do niej zwróci o przeniesienie niewykorzystanych funduszy UE z projektów kolejowych na drogowe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 5 mld zł na drogi czy na tory? - brak decyzji KE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!