Cztery konsorcja firm wyraziły zainteresowanie budową drugiego podziemnego publicznego parkingu w Krakowie. Obiekt ma powstać przed EURO 2012 pomiędzy gmachem Muzeum Narodowego a hotelem Cracovia, pod skrzyżowaniem al. Focha i al. 3 Maja.
Jak zaznaczył, postępowanie wygra firma, która zaproponuje najbardziej korzystne dla miasta warunki pod względem terminu realizacji parkingu i okresu eksploatacji w zamian za poniesione koszty budowy. Im krótszy termin realizacji parkingu i krótszy okres eksploatacji przez koncesjonariusza, tym korzystniejsza oferta dla miasta.
Wybrana firma wybuduje obiekt ze swoich środków na terenach udostępnionych przez miasto, w zamian za kilkudziesięcioletnie koncesje na ich eksploatację.
Władze Krakowa planują, że przy ulicy Focha powstanie dwukondygnacyjny parking podziemny na maksymalnie 760 miejsc. Przy okazji wybudowana ma zostać stacja transformatorowa i zagospodarowany plac przed Muzeum Narodowym. Ostateczna wielkość parkingu oraz etapy realizacji zależeć będą od dalszego przebiegu postępowania przetargowego.
Budowa pierwszego w Krakowie parkingu podziemnego, zlokalizowanego pod placem na Groblach nieopodal Wawelu, postępuje bez przeszkód. Przewiduje się, że obiekt na 600 miejsc zostanie otwarty w połowie 2009 roku.
Inwestycja realizowana jest w trybie koncesji, a koncesjonariuszem i operatorem parkingu jest wyłoniona w przetargu hiszpańska firma ASCAN - wykonawca podobnych przedsięwzięć m.in. w zabytkowym centrum miasta Burgos. Koszt budowy - niemal 63 mln zł - pokryje firma hiszpańska, która w zamian będzie miała prawo do pobierania opłaty parkingowej przez 70 lat.
Docelowo, przed EURO 2012, w centrum Krakowa ma powstać około 3 tysięcy miejsc parkingowych w czterech podziemnych parkingach publicznych. Kolejne parkingi zostaną zlokalizowane przy alei Mickiewicza pod terenem przyległym do Akademii Rolniczej (dwie kondygnacje i 960 miejsc parkingowych) oraz Przy Nowym Kleparzu pod pętlą autobusową (trzy kondygnacje i 264 miejsca parkingowe). Wszystkie te obiekty posiadają ważne decyzje o warunkach zabudowy.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 4 chętnych na budowę i eksploatację podziemnego parkingu w Krakowie