3 mld zł z UE na projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin i w Krakowie

3 mld zł z UE na projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin i w Krakowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ok. 3 mld zł z funduszy UE zasilą projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin oraz w Krakowie. W poniedziałek podpisano kontrakty w tej sprawie. Inwestycje mają m.in. skrócić przejazd z Polski wschodniej do stolicy nawet do 90 min.

"Obydwa projekty mają bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania ruchu kolejowego w Polsce" - mówił przed podpisaniem kontraktów wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jak dodał Piotr Stomma, wiceszef ministerstwa infrastruktury i budownictwa, stwarzają one również warunki dla większego zaangażowania podmiotów polskich w realizowanie dużych projektów. "To istotna nowość" - podkreślił Stomma.

Pierwszy z projektów dotyczy prac na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin o wartości całkowitej ponad 4,2 mld zł, z czego z funduszy UE będą pochodzić prawie 3 mld zł. Projekt jest w tej chwili na etapie postępowania przetargowego, a zakończenie prac przewidziano na rok 2020.

Według Słowika inwestycja ta znacznie przyspieszy możliwość przemieszczania się pasażerów i towarów na trasie Warszawa Wschodnia-Lublin i "od dłuższego czasu była wręcz niezbędna".

"To jest projekt o charakterze cywilizacyjnym, który przybliża Polskę wschodnią do centrum. To jest bardzo istotne" - podkreślał z kolei wiceszef MIB Piotr Stomma.

Jak podało Centrum Unijnych Projektów Transportowych inwestycja realizowana będzie w województwach mazowieckim i lubelskim. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock - Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut.

Według zapowiedzi ma się także zwiększyć komfort podróży pasażerów, gdyż wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku zostaną wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. Ponadto w Lublinie powstanie dodatkowy przystanek "Lublin Zachód". Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami.

Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami ma także pozwolić na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Przewiduje się także remonty przejazdów kolejowo-drogowych oraz ponad 50-kilometrowego odcinka linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków - Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia - Otwock.

Drugi projekt, który opiewa na prawie 350 mln zł, z czego ok. 190 mln pochodzić ma z UE, przewiduje budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.

"Spowoduje on wyeliminowanie sytuacji, która funkcjonuje praktycznie +od zawsze+, gdzie pociągi muszą zmieniać czoło, jadąc na liniach południowych od Krakowa, w szczególności na linii do Zakopanego" - mówił na temat inwestycji Słowik. Jak dodał, przyspieszy to np. dojazd z Krakowa do Zakopanego o 15 min.

"To projekt bardzo ważny dla aglomeracji" - podkreślał Stomma. Jak zaznaczył, choć jest on 10-krotnie mniejszy od pierwszej inwestycji, prowadzi do usunięcia "wąskiego gardła" i jego efektywność dla systemu transportowego "jest bardzo wysoka".

Budowana łącznica kolejowa ma umożliwić uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Według Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wyeliminuje to m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Przebudowane zostaną również przystanki, dzięki czemu powstanie wygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej.

Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami.

Przebudowa układu dróg ma także zmienić przestrzeń w sąsiedztwie przystanku. Według zapowiedzi nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej.

Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i "podwieszony" pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju.

Inwestycja, która jest już realizowana, pozwoli również uruchomić bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny - Kraków Bonarka, istotne w rozwoju ruchu aglomeracyjnego Krakowa. Skróci to o 12,5 minuty czas przejazdu na odcinku Kraków Główny Osobowy - Kraków Bonarka.

W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 3 mld zł z UE na projekty kolejowe na trasie Warszawa-Lublin i w Krakowie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!