Mostostal Warszawa spodziewa się, że w roku 2010 zanotuje 10 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2009. Portfel zamówień firmy to już 3 mld zł - poinformował PAP w wywiadzie Jarosław Popiołek, prezes spółki.
Spółka cały czas pozyskuje nowe zamówienia, dzięki czemu aktualna wartość portfela zamówień to już 3 mld zł.
"Od początku 2010 roku Grupa Mostostal Warszawa pozyskała kilkanaście nowych kontraktów na łączną kwotę ponad 800 mln zł. W konsekwencji, w pierwszym kwartale tego roku, wartość zamówień przewidzianych do realizacji wynosi ponad 3 mld zł" - powiedział Popiołek.
Prezes dodał, że firma w pierwszym kwartale 2010 roku złożyła oferty na ponad 4,5 mld zł.
"Nie próżnujemy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku złożyliśmy oferty w kilkudziesięciu przetargach na łączną wartość ponad 4,5 mld zł. W roku 2009 nasza skuteczność w akwizycji kształtowała się na poziomie 5 - 10 proc. w zależności od branży" - powiedział szef Mostostalu Warszawa.
Popiołek dodał, że w 2009 roku marża operacyjna netto, która zarówno dla grupy kapitałowej, jak i dla spółki matki, kształtowała się na poziomie 7 proc. - to jeden z najwyższych wskaźników w branży.
"Natomiast rentowność netto, czyli stosunek wypracowanego zysku do sprzedaży, wyniosła 4,5 proc. dla grupy i ponad 6 proc. dla Mostostalu Warszawa" - powiedział prezes.
Popiołek poinformował, że w spółce od dawna trwają intensywne działania marketingowe i organizacyjne zmierzające do przygotowania Mostostalu Warszawa do oferowania i świadczenia kompleksowych usług inżynieryjno-budowlanych na potrzeby klientów dla energetyki i przemysłu ciężkiego.
"Potencjał, jakim już wkrótce będziemy dysponować w tym zakresie, pozwoli nam podjąć się z sukcesem najbardziej skomplikowanych i wymagających zadań w tej dziedzinie" - powiedział.
Popiołek dodał, że w branży drogowej i mostowej Mostostal Warszawa obecny jest od dawna i ma za sobą wiele udanych realizacji.
"To dla nas jeden z głównych nurtów naszej działalności, szczególnie w perspektywie realizowanych w naszym kraju programów modernizacji i rozwoju, które w najbliższych latach generować będą dużą ilość nowych zleceń i możliwości z nimi związanych. Patrzymy tutaj jednak szerzej, bardziej w kontekście dużych inwestycji infrastrukturalnych, obejmujących nie tylko budowę dróg i autostrad, ale też modernizację linii kolejowych" - powiedział.
Popiołek poinformował, że z uwagi na zmniejszoną podaż dużych projektów kubaturowych, w ostatnim czasie firma skupiła się na realizacji projektów na poziomie regionalnym.
"Wykonujemy wiele inwestycji na zlecenie administracji samorządowej oraz inwestorów lokalnych. Jesteśmy przekonani, że w przeciągu najbliższych lat ta sfera naszej aktywności, systematycznie rozwijana, generować będzie istotną część przychodów. Ubiegły rok dobitnie to pokazał" - powiedział.
Zdaniem prezesa Popiołka ważnym elementem dla firmy są też inwestycje z zakresu ochrony środowiska, które są finansowane z budżetów wojewódzkich i gminnych - oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody, sieci wodociągowe i kanalizacyjne oraz obiekty hydrotechniczne - np. wały przeciwpowodziowe.
Szef Mostostalu Warszawa uważa, że główne atuty spółki przemawiające za jej rozwojem to dobra strategia, wykwalifikowana kadra i sprawna organizacja.
Prezes Popiołek przypomniał, że według większości analityków obecny rok będzie dla branży trudniejszy niż poprzednie lata, głównie z uwagi na oczywisty odstęp czasowy między momentem, kiedy podejmowana jest decyzja o inwestycji, a fazą jej faktycznej realizacji.
"W roku 2009 wykonywane były przede wszystkim kontrakty podpisane jeszcze przed światowym kryzysem. Natomiast w 2010, mimo iż gospodarka europejska powoli wychodzi z kryzysu, podaż inwestycji do realizacji może być mniejsza, właśnie z uwagi na to, że w czasie kryzysu pewna ilość nowych projektów została wstrzymana" - powiedział.
"Nasza strategia, którą realizowaliśmy od lat, zakłada dywersyfikację portfela zleceń. Nawet jeśli w jednym z sektorów występuje zmniejszona podaż - na przykład w budownictwie kubaturowym, to możemy to skompensować pozyskiwaniem zleceń w innych segmentach rynku - budownictwie drogowym czy energetycznym" - dodał.
Przez ostatnie lata cały wypracowany przez Mostostal Warszawa zysk był reinwestowany w spółkę, a dywidenda nie była wypłacana.
"Akcjonariusze, a w szczególności Acciona SA, nasz większościowy udziałowiec, stawiają na dynamiczny rozwój firmy" - powiedział prezes pytany o politykę dywidendowa spółki.
Popiołek przypomniał, że od 2005 roku przychody firmy wzrosły dziewięciokrotnie (2005- 207 mln, 2009 - 1,8 mld), a sprzedaż w grupie kapitałowej Mostostal Warszawa wzrosła ponad trzy razy (2005 - 836 mln, 2009 - 2,7 mld).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 3 mld zł w portfelu zamówień Mostostalu Warszawa