PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

2014 w budownictwie: nowa perspektywa, kolejne nadzieje

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
01-01-2014 18:31
2014 w budownictwie: nowa perspektywa, kolejne nadzieje
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Za branżą budowlaną dwa kryzysowe lata. Rok 2014 r. do najłatwiejszych również z pewnością nie będzie należał, ale powinien stanowić wstęp do wyraźnego ożywienia w kolejnych latach.

Sytuacja w budownictwie musi zmierzać ku lepszemu, gdyż 2014 r. to początek nowej siedmiolatki unijnego budżetu, która przyniesie nową pulę dla pieniędzy dla branży budowlanej.
Tylko z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego są głównie współfinansowane inwestycje drogowe i kolejowe, Polska otrzyma 27,5 mld euro. To tylko o kilkaset milionów euro mniej niż w latach 2014-2020.

Branża budowlana obdarzyła także pewnym kredytem zaufania Elżbietę Bieńkowską, która w listopadzie 2013 r. objęła kierownictwo nad „superresortem”, jaki powstał z połączenia ministerstwa rozwoju regionalnego oraz resortu transportu i budownictwa.

Budowlańcy nie darzyli sympatią poprzedniego ministra transportu, czyli Sławomira Nowaka, któremu zarzucali zamknięcie się na dialog i współpracę. Zmiany w rządzie przywróciły nadzieje na nowe otwarcie we wzajemnych stosunkach.

Szerszy strumień unijnych pieniędzy popłynie do Polski raczej w 2015 r. Niemniej przygotowania do ich absorpcji GDDKiA, czyli największy publiczny inwestor, przezornie rozpoczęła już od połowy 2013 r., ogłaszając przetargi na zadania, które będą realizowane w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.

W ten sposób Dyrekcja chcąc uniknąć błędu z poprzedniej unijnej siedmiolatki, gdy doszło do dużej kumulacji inwestycji. W sumie w 2014 r. ogłoszono przetargi na ponad 60 zadań, które obejmują ok. 800 km dróg ekspresowych oraz obwodnic.

Na lata 2014-2015, gdy będą finalizowane budowy współfinansowane ze starego budżetu UE oraz rozpoczynane już te z nowej perspektywy, GDDKiA zaplanowała wydatki na poziomie 31 mld zł.

W 2014 r. będzie rosnąć tempo inwestycji na liniach kolejowych, gdzie słabiej przygotowano wydawania unijnych z poprzedniego budżetu UE. Wydatki PKP PLK w latach 2008-2011 wyniosły ok. 14 mld zł. Tymczasem w latach 2012-2015 mają sięgnąć ok. 31 mld zł.

Nowy rok to także kolejne nadzieje na rozwinięcie szerszego frontu robót w budownictwie energetycznym, gdyż istnieje szansa na rozpoczęcie kilku dużych inwestycji, w tym tej największej, czyli dwóch bloków węglowych w Elektrowni Opole o łącznej mocy 1800 MW, której losy w latach 2012-2013 były bardzo zawiłe.

Pierwszy kwartał 2014 r. wydaje się także ostatecznym terminem na ewentualne podpisanie kontraktu na blok o mocy 840 MW w Elektrowni Jaworzno III (Tauron), w czym przeszkodą od wiosny 2013 r. są problemy z pozyskaniem gwarancji bankowych przez konsorcjum Rafako i Mostostalu Warszawa.

Rozpocząć może się też budowa pierwszego etapu (800 MW) Elektrowni Północ, należącej do Kulczyk Investments, jeśli inwestycja pozyska finansowanie, a także zostaną rozwiązane kłopoty administracyjne. Na rozstrzygnięcie oczekuje też przetarg na blok na węgiel brunatny w Elektrowni Turów o mocy 430-450 MW (PGE).

Polski sektor budowlany ma spore szanse, aby w 2014 r. zatrzymać trwający od 2012 r. trend spadkowy. Natomiast w 2015 r. branża powinna już złapać silniejszy wiatr w żagle.

Tomasz Elżbieciak



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP