Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

200 mld zł na drogi i kolej - czy nie powtórzymy błędów?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
28-01-2015 22:04
200 mld zł na drogi i kolej - czy nie powtórzymy błędów?

Efektywność procesu inwestycyjnego - terminowość, jakość, a także zabezpieczenie interesów zarówno zamawiających, jak i wykonawców, to podstawowe warunki, które muszą zostać spełnione, aby inwestycje infrastrukturalne stałym się jednym z głównych motorów wzrostu gospodarczego w najbliższych latach.

Fot. Archiwum

Unijny budżet na lata 2014-2020 może wygenerować nakłady na inwestycje dotyczące dróg krajowych oraz linii kolejowych na poziomie ok. 200 mld zł. Wkrótce przekonamy się o tym, ile wniosków wyciągnięto z negatywnych doświadczeń ubiegłej perspektywy finansowej UE.

Okazją do poszukania odpowiedzi na to pytanie będzie Forum Zmieniamy Polski Przemysł, które odbędzie się 9 lutego w Warszawie.
Kluczowym zagadnieniem będzie efektywność procesu inwestycyjnego - terminowość, jakość, a także zabezpieczenie interesów zarówno zamawiających, jak i wykonawców.

To podstawowe warunki, które muszą zostać spełnione, aby inwestycje infrastrukturalne stałym się jednym z głównych motorów wzrostu gospodarczego w najbliższych latach.

Jak pokazały wydarzenia z lat 2012-2013, wpompowanie wielomiliardowych nakładów w rynek budowlany nie zawsze przekłada się na jego rozwój. Trzeba mieć nadzieję, że doświadczenia związane z minionym kryzysem w branży pozwolą uniknąć ponownej destabilizacji rynku.

Już w 2014 r. polskie budownictwo wróciło na ścieżkę wzrostu. Produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 3,6 proc., a dla porównania w 2013 r. zanotowała jeszcze 12-procentowy spadek.

Ubiegły rok przyniósł też wyraźne zahamowanie upadłości spółek budowlanych. Choć było ich w sumie ponad 180, to jednak o niemal 100 mniej niż w krytycznym dla branży 2012 r.

Sygnały powracającej koniunktury płynęły także od producentów materiałów budowlanych. Cementownie, wytwórnie betonu towarowego oraz kopalnie kruszyw odnotowały solidne, kilkuprocentowe wzrosty. Producenci spodziewają się, że w ciągu kilku lat mogą wrócić do rekordowych wyników.

Zobacz także: Budowlana machina rozpędza się na nowo

Polska po 2020 r. powinna mieć rozwiniętą oraz spójną sieć połączeń drogowych i kolejowych, która będzie kołem zamachowym polskiej gospodarki na kolejne dekady.

Według projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, planowane jest wybudowanie ok. 2228 km nowych dróg, w tym 71 km autostrad, 1790 km tras ekspresowych oraz 35 obwodnic o łącznej długości 366 km.

Rządowe plany przewidują, że w sumie do 2023 r. nakłady na drogi krajowe mogą sięgnąć kwoty ponad 155 mld zł, z czego budowa nowych tras pochłonie ok. 93 mld zł.

Łączny koszt inwestycji w linie kolejowe w nowym budżecie unijnym jest szacowany na ponad 50 mld zł. Jednak obecnie kolejarze koncentrują się jeszcze na finalizowaniu projektów z ubiegłego budżetu UE.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP