XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

17 milionów euro za kilometr autostrady A1

17 milionów euro za kilometr autostrady A1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

GTC chce za pomorski odcinek A1 ponad dwukrotnie więcej niż trzy lata temu. Ale umowy jeszcze nie ma.

Gdańsk Transport Company, firma, do której należy koncesja na północny fragment autostrady A1, chce dostać ponad miliard euro za liczący 62 km odcinek z Grudządza do Torunia. Trzy lata temu miał on – według GTC – kosztować niecałe 460 mln euro, czyli ok 7,4 mln euro za km. Teraz 17 mln euro - pisze "Rzeczpospolita".

O ile na obniżenie ceny budowy autostrady rząd ma jeszcze nadzieję, o tyle na zmianę systemu współfinansowania inwestycji – nie. Spółka chce, by po wybudowaniu drogi rząd płacił jej ryczałt za jej dostępność, niezależnie od tego, ile samochodów z trasy będzie korzystać.

To system dla budżetu niekorzystny, oznacza bowiem konieczność płacenia koncesjonariuszowi przez 30 lat, według wyliczeń poprzedniego rządu, ok. 200 – 300 mln zł rocznie. Co prawda GTC pieniądze z opłat od kierowców przekazywałby do budżetu, jednak wpływy z nich pokryłyby wydatki związane z ryczałtem, dopiero gdyby natężenie ruchu na autostradzie było większe niż 15 tys. pojazdów na dobę.

Z symulacji wynika, że w rzeczywistości ruch mógłby być na początku nawet trzy razy mniejszy. To był główny powód wypowiedzenia przez Jerzego Polaczka, byłego ministra transportu, umowy z GTC na budowę autostrady na początku 2006 roku. Dodatkowo wówczas rząd twierdził, że jest w stanie wybudować trasę taniej niż firma – za ok. 6 mln euro km. Sprawa trafiła do sądu, który przyznał GTC prawo do budowania i zarządzania autostradą z Grudziądza do Torunia.

Przyjęcie innego systemu rozliczenia pomiędzy spółką a rządem mogłoby utrudnić GTC uzyskanie finansowania inwestycji w bankach. Gwarancja zysku udzielona przez Skarb takie niebezpieczeństwo odsuwa. O podobny system rozliczenia z rządem walczy Autostrada Wielkopolska, spółka budująca trasę A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla.

Zarówno przedstawiciele rządu, jak i GTC nie chcą wypowiadać się na temat toku negocjacji, zasłaniając się tajemnicą handlową. – O umowie będziemy mówić, jak zostanie podpisana, a wciąż nie jest – mówi Aleksander Kozłowski, członek rady nadzorczej GTC.

GTC miało zacząć inwestycje w kwietniu 2007 roku. Resort transportu, podejmując decyzję o przejęciu budowy trasy, deklarował, że prace zacznie w kwietniu 2008 roku. Do końca marca 2008 miał zostać wybrany wykonawca w przetargu ogłoszonym pod koniec 2007 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 17 milionów euro za kilometr autostrady A1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!